Wednesday, December 29, 2010

We Can't Do Anything About The Weathers or The Winds

Assalamualaikum sumer... hehehe..

napa ek kblakangan nih sy dah rajin sket update blog nih..? napa ek?? Oo..sbb sy dah xde bnda nak buat kot skrg..so sy ada byk msa lapang.. msa lapang yg byk d habiskan dgn mngelamun..tgk tv.. bnda yg sy tgk tiap2 ari..bnda yg sma jer..

kul 11-12 – amazing race..

kul 12-1 – csi : ny

kul 1-2 – the oprah show

kul 2-3 – the biggest loser..

yup..tula rutin harian sy yer.. pas kul 3 nnek akan ambl remote dan tgk cerita ‘cahaya’.. alaa..yg naysilla mirdad plakon dia tuh.. hehee..

hmm..

hari tuh sy tgk cerita ‘the Christmas hope’ dkt channel Diva..dulu kan Hallmark.. tp memandangkan byk diva dah blakon kat ctu.. so dorg tukar aar jd Diva..mgkn kot..hee.. klu Sathiya Pi Mai Pi Mai Tang Tu ada mesti dia kata.. “Aiyaa.. Sudah tukar aaarr??”


The Christmas Hope nih di adaptasi dr sebuah novel karya Donna Van Liere..klu nak tgk trailer dia.. bleh pg link nih.. The Christmas Hope.. ia mngisahkan tentang spasg suami isteri.. yg kehilangan anak dorg 2 thun sblm tuh.. 2 thun kmudian ada sorg bdk prmpn yg khilangan emak dia dalam kemalangan..d sbbkan si isteri nih social worker, so dia kna carik family utk bdk prmpn nih tggal.. nak d jdkan cerita..dia bwk bdk prmpn nih tggal dgn dia..dan dgn khadiran bdk prmpn tuh dia rsa mcm dia nak bkeluarga semula.. well,lpas anak dia mati.. dia dah hilang arah tuju dah.. dia cuba carik org utk ltakan ksalahan atas kmatian anak dia.. mostly dia slahkan suami dia..so dia ngan suami dia kira mcm nak divorce dah laaa.. luckliy,bdk prmpn tuh ada.. dan sumernya.. happy ending... mcm novel alaf 21.. hehe..

Sbnrnya bkn nak crita sal filem tuh.. tp ada satu ayat dlm filem tuh yg buat sy bfikir.. dialog antara suami dia dgn ada sorg watak dlm filem tuh.. ayat dia mcm nih..

“when we fly the plane.. we cant do anything about the wheather..we cant do anything about the winds.. but we can change the way we conduct the plane..”

Bla pkir2.. btol kan?? Klu kita pandu kpal terbang..kta xbleh buat apa2 tentang cuaca..kita xboleh ubah apa2 tentang angin.. tapi kita boleh ubah cara pmanduan kita.. dan bnda nih agak kilse dgn khidupan kta.. msa kita mnjalani hdup nih..smestinya akan ada byk cabaran dan dugaan..halangan utk kta mneruskan hdup.. tapi hakikat sbnrya hdup kan tak selalunya indah dan yg indah itu bkn khidupan tetapi hanya fairytale..ala yg happily ever after tuh.. heehee..gurau jer..

suma tuh kan takdir..suma tuh Allah yg tentukan.. bla dia bg kita kbahagian..Dia nak uji kita..Dia nak tgk samada kita bsyukur atau tidak dgn rezeki kurniaan yg Dia berikan... dan bila dia bg kita musibah..itu juga ujian drNya.. dia nak tgk smada kita kuat atau tidak mengharungi musibah tuh..Dia nak bgtau kat kita..yg Dia masih ingat dan syg pd kita.. Jd,ingat laa.. segala dugaan dr Allah SWT tuh adalah utk mngingatkan kita..supaya kita tidak lalai dlm menjadi khalifah di muka bumi nih..

Jd ksimpulanya.. suma yg tjadi tuh..ada hikmah nya.. dan suma tuh takdir.. kta xboleh ubah apa2 tentang tu..tp boleh ubah cara kita mnanganinya..sma ada kita nak pg jalan yg salah atau kita kembali betulkan arah kita.. sma la mcm ayat di atas kan??

“we can change the way we conduct the plane”

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...