Sunday, February 27, 2011

10 Nasihat Untuk Orang Bercinta.

Masa tgh Fesbuking.. nmpk kwn share bnda nih.. best gak.. 
Renung2kan..dan Selamat Beramal.. =)



Berikut adalah nasihat-nasihat berguna untuk orang-orang yang bercinta:
1. Janganlah kau membiarkan kemanisan bercinta dihirup sebelum engkau berkahwin dengan 'si dia'.

2. Bercintalah kau dengan nya dengan sekadarnya. Kelak mungkin 'si dia' mungkin bukan jodoh untukmu.

3. Jika kau ingin berbahagia seumur hidup, tahanlah dirimu untuk berbahagia sebelum kau berhak menjadi milik 'si dia'.

4. Jika engkau menyintainya, binalah asas perkahwinan dengan tidak melaggar syariatNYA.

5. Kebahagiaan yang kau lihat sebelum berkahwin hanya palsu, yang hakikinya adalah selepas kau diijabkabulkan.

6. Jikalau engkau inginkan pasangan hidupmu yang terbaik untukmu, maka engkaulah yang patut menjadi yang terbaik dahulu.

7. Membina keserasian sebelum berkahwin bukanlah dengan cara ber'dating', cukuplah sekadar engkau tahu apa yang perlu kau tahu.

8. Bercintalah untuk mencapai cintaNYA.

9. Jika engkau masih belum bercinta, tahanlah dirimu untuk bercinta sehingga yakin cinta tersebut membawamu ke gerbang perkahwinan.

10. Jangan biarkan nafsumu dengan cinta yang tidak diterima disisi ALLAH, kelak ALLAH akan tarik kebahagian darimu.

Setiap nasihat ini mungkin tidak relevan kepada seseorang. Mungkin ia juga relevan kepada seseorang yang lain.

Friday, February 25, 2011

Happy Birthday Sayang..!!!

Assalamualaikum WBT..
Entry kali nih sy dedicate utk seseorang..
Seseorang yg sy sgt2 syg.. Lebih dr sy syg diri sy sendiri tau..
Dan orgnya adalah...


-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
tadaaa..!!

 my lil bro... MOHD FAIZ bin SALLEH

Pd tanggal 25 Februari 2000 btmpt di Hospital Queen Elizabeth,Kota Kinabalu..lahirlah putera bongsu utk pasangan Salleh bin Mamun dan Norhizah Hj Kamai.. dan pada hari ini.. genaplaa 11 tahun umur beliau.. 

1st time rsanya sy xdpt sambut dgn dia..thun lpas, sy yg sponsor kek hari jadi dia.. hik3..tp xjmpa dah gmbr kek tuh kat mna... adik sy sorg nih,mmg manja gla kat sy.. Well,sy sorg jer kakak dia yg ada kat umah...kak long mrantau jauh.. ish3.. 

msa dulu2,dia nih.. mkn pun sy suapkan..mandi pun sy mandikan..even tdo pun sy yg dodoikan..klu dia nangis atau ada pa2 masalah kat sklah ka ngan kwn2 ka atau d buli oleh abg nya..sy la tmpt dia mngadu.. klu lapar pun..dgn sy laa jgk dia mnta msakkan..  hehehe...

kdg2 mcm sedih jgk dduk jauh2 dgn dia nih..sedih bla teringatkn bnda2 yg sy akan tlepas.. sy xkan nmpk dia mbesar utk 3 thun nih..sy xkan nmpk perubahan dia bla mningkat remaja..huk3 yg paling sedih..nnt bla sy blk.. sy xboleh nak mandikan dia..xboleh tdo sma2 ngan dia.. hik3.. mmglaa.. dah besar kot... dah xboleh dah.. heppp..heppp... hik3..

 Kami mmg sgt suka bgambar...


masa mula dpt UTeM dulu, diala org yg paling xgembira dgn berita nih..blk2 jer dia dr sklh bgtau kat dia... dia ckp.. 
"napa mesti pergi?? etot kan bru abis blajar..ckpla dgn dorg etot xmau pergi..etot mau rehat d umah.. nnt klu etot pergi,sapa yg mau msakkan utk faiz?? sapa yg mau seterika bju faiz?? klu faiz blk umah nnt,sapa yg mau smbut faiz??"

*SEBAK*

serius sebak gla msa dia ckp mcm tuh.. dia pun ckp smbl bgenang2 air mata dia..pas2 dia dduk dlm bilik smbl main2 patung power rangers dia.. huk3.. dia tgh sedih kot.. 

Pesanan Kakak...
~ Selamat Hari Lahir ke 11..
~Faiz kena blajar rajin2 tau.. Jangan kuat main jak..
~Jadi anak yg baik..dgr ckp mama ngan baba.. Jgn mlawan dorg tau..
~Jangan sedih2 ingat etot tau.. *pdhal sy yg sedih*
~Hormat guru..hormat org tua, bru la org akan syg kta..
~Jaga mama baik2..jgn buat mama penat..jangan buat mama ngan baba sedih..
~ Jaga suma kucing2 d umah tuh..mna yg nakal2..babap jak dorg.. hik3.. =)
~Pergi2 la bsenam ek syg..jgn asyik mhadap tv jak.. hik3.. =)
~ Etot sayang Faiz sgt2 tau.. nnt cuti,kta pg jln2 ek.. so,for meantime..hutang dulu hadiah birthday.. hehehe...




dan dia suka buat muka mcm tuh.. ish3..

p/s : homesick n this is the price that i had to pay...  =(




Thursday, February 24, 2011

Teruja..!!

Assalamualaikum WBT kwn2..
hehehe.. tba2 rsa gembira ari nih ek..
lpas jak bgun tdo.. mkn tros update blog..
mcm xsempat2 jer..pda hal sok ada test..


Study pka..Study.. Aish..Aish..


Sbnrnya nak kongsi kat korg.. korg suma nak tau x..?
Kat Kafe Pelajar 1 UTeM..dah ada bnda bru tau..
Nak tau x..Nak tau x apa??
Hak3..gelak mcm nak tkeluar anak tekak..
bkn pa..sy sgt2 la TERUJA dgn bnda nih...
dan sy tgk..rmai gak yg teruja..tp xleh nak lwn keTERUJAAN sy laa..
Nak tau x apa..??.. Jeng... Jeng.. Jeng..


 AISKRIM..!!!


nmpk x kat tgn tuh..?? AISKRIM..!!! (muka TERUJA)



nih lg sorg TERUJA jgk.. =)



dan ini adalah flavour2 yg jd pilihan..

 Dan booth itu sntiasa mnjadi tumpuan yer..

 Oleh mereka......

Dan mereka.. hihihi..

Dan..Dan..Dan... Kesokannya.. hehehe.. kami xbsalah yer.. Pak Cik Bas UTeM yg lmbt smpi.. so,drpd termangu2 kat ctu.. layannn.. Zazzz..!!!

tu dia...mlantak lg.. hak3..


dan dia lagi.. hak3..

Dan..Dan..Dan...
selepas melantak aiskrim.. ktaorg g pnjat Bkt Beruang.. hehehe... tp xsmpi puncak pun..xlarat laa..huhuhu...

 ni muka mereka2 yg pitam ek... Opss.. =)

 dan ini plak muka org yg semput.. hak3..



yeah..!!! kami hebat..!! hahaha..


Monday, February 21, 2011

Kaulah Segalanya..

Assalamualaikum W.B.T..


Tba2 rsa nak update sket entry blog.. eh..eh.. tlupa lak... comel x template baru nih?? comel kan..?? comel kan..?? thanx kat Syafyka Fabr sbb byk membantu jasa mu di kenang.. hehehehe.. 


Sbnrnya kan..sbnrnya  kan.. sy rndu sgt2 kat family sy.. huhu..mmg dah tahap kronik dah nih.. setelah di tmbh tolak darab dan bahagi.. tmasukla apply laplace transform... dah lebih 5 bulan xblk umah.. huhuhu..seumur hdup,xpenah xjejak kaki kat umah slama nih.. msa dok ostel dulu,tiap2 dua mggu mesti blk.. bla duk kat poli lak..tiap2 mggu blk..apa nak buat,umah dekat sgt2 dgn poli.. hehehee..


skrg nih dah 5 bulan xnmpk puncak Gunung Kinabalu.. dah 5 bln xjejak kaki kat 1Borneo + CP + Tg Aru.. Perghh.. gagah tol sy ek??gagah la sgt.. Ari tuh msa cuti sem.. bla kwn2 suma blk umah msg2..tba2 sy plak blk umah nnek.. even nnek sndiri tp sy bgtau kat korg tol2 ek.. rsa dia xkan sma ngan umah sndri.. mmg dah terasa btol2 dah.. 


Msa otw dlm bas nak g kl tuh..dah bgenang dah air mata..msg kat ayah.. mngadu.. ayah sruh sabar.. =(   tp makin hari makin sedih.. smpi la satu tahap..sy msg mak sy kul 2 pg.. 


antar kat mama ..  "adik rndu mama..=( "
mama bls..   "napa xtdo lg..? pgla tdo..dah lewat.."


keesokan pagi nya mama kol.. tnya napa smlm..hehehe..malu2 nak jwp.. well for korg pnya info..sy ngan mak sy pnas sket..msa duk sma2 dulu..asyik nak bgaduh jer.. ada jer bnda xkena.. mgkn sbb rupa sy ngan mak sy ada iras kot.. pnah x dgr org kata, anak pompuan klu sma rupa ngan mak dia..mesti pnas.. sma gak klu anak llaki sma upa ngan ayah dia.. pnah dgr x?? pnah x??? hehehehe.. org kata upa sy ngan mak sy sma... tp celah mna xtau laa..sbb pd sy..mak sy lg cantik.. hehehe..msa knduri spupu sy btunang ari tuh.. suma sdara2 sy tgur..nmpk jer sy.. suma ckp..


"eh..eh.. nih mesti anak dak comel..rupa dia sbijik mcm dak comel muda2"
*sengih*



 sama x rupa sy ngan mak sy?? sma x?? 


sama kan..??? hehehee... *rndu adik ku yg montel*

tp smenjak dua menjak dah jauh ngan mama nih.. mmg slalu sgt rndu dia.. kdg2 rsa mcm xnak kol..sbb klu kol jer mesti bgenang air mata..tp bla xdgr suara,serius rndu sgt2 kat mama.. ada satu mlm tuh, ntah napa rndu sgt2.. tgerak nak tgk gmbr mama..tp bla cek2 fon..dah xde folder family..rupa2 dah tpndah kat laptop...dan laptop plak dah kna format.. huhuhu..rsa mcm nak hempuk2 jer kpala kat dinding... asal la xambl gmbr byk2 ngan dorg dulu.. nyesal sgt2.. 


pas2 msa tgh tsedu2 tu la pg kol mama..nangis kot.. *xpenah seumur hdup nangis dpn mama*


mama tnya.. "napa nih..?"
saya:  "adik rndu..lma dah xblk umah.. huk3"
mama:  "sabarlaa..nnt bln 7 kan leh blk.."
saya: "lmanya lg tuh..huhuhu..adik mau tgk gmbr mama tp xda uda dlm hp..huk3.. rndunya.."
mama:  "jgnla mcm nih..hurm..tula,napa adik apply Utem..klu mama,mama lg suka adik kat UMS..dkt jak ngan umah..nih tgk..jauh2 kan dah susah.."
*huk3..smbl tarik hingus*
saya: "org mau abis cpat..klu d ums xleh tranfer krdt...kna 4 thun..."
mama:  "hmm..sthun je pun beza dia..xluak apa2 pun dik..nak abis awal2 nak kejar apa? xde bnda yg nak d kejar..skrg dah jd mcm nih..kan dah mnyesal..."
*huk3*
mama:  "nnt adik try tgk cuti..ngan tiket..klu ada cuti ari jumaat atau isnin..belila tiket..blk 2-3 hari pun xpe..janji dpt blk umah kejap..nnt mama tlg tgkkan jgk.. ka adik mau tkar U..?? klu adik mau,adik tnya2 dkt hal ehwal plajar.. mama lg suka adik dkt2 sini.."


huhuhu..sadis kan..? mmg sadis.. kwn2 pun ckp..kblakangan nih sy mcm terawang2..sy ada kat kelas tp mcm mngelamun.. huhu..btol ka?? wallahualam.. tp serius..mmg rindu sgt2 kat umah.. 



 rndu kat ayah.. =(




p/s: suasana umah msa raya 2010..tabahla kau wahai hati... =(

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...